Визначено основні напрямки економічного і соціального розвитку громади у 2025 році
На пленарному засіданні сесії селищної ради розглядаючи проєкт програми економічного і соціального розвитку Оратівської селищної територіальної громади на 2025 рік зупинилися на виконанні основних показників, затверджених програмою соціально-економічного розвитку на 2022-2024 роки, які характеризують розвиток нашої громади за три останні роки. Реалізація Програми здійснювалась у особливий період правового режиму воєнного стану і це мало негативний вплив.
У 2022-2024 роках Бюджетна політика нашої громади формувалася на засадах бюджетного та податкового законодавства і спрямована на збільшення її дохідної частини, що забезпечувало фінансування запланованих заходів. У 2021 році зведений бюджет громади становив 189,8 млн грн, у 2022 році – 190,3 млн грн, у 2023 році – 225,2 млн грн, очікується у 2024 р. – 231,2 млн грн. При цьому власні надходження становили: 120,5 млн грн у 2021 р., 129,8 млн грн у 2022 р., 140,9 у 2023 р. очікується у 2024 р. – 161,0 млн грн.
Якщо порівняти 2021 і 2024 рік то бюджет громади збільшився на 41,4 млн грн, або на 21,8%, а власні надходження – 40,5 млн грн ( 33,6%).
У звітному періоді здійснювалась підтримка Сил оборони і безпеки: у 2022 році –100 тис. грн, у 2023 році 600 тис. грн, у 2024 році – 5525 тис. грн.
Промисловість. За 2 роки та 10 місяців звітного періоду вироблено товарної продукції на суму 708,1 млн грн, в тому числі: у 2022р.– 109,5 млн грн, у 2023 р, – 163,1 млн грн, 10 міс. 2024 р – 162,9 млн. грн. очікуване 2024 р. – 191,1 млн грн. Тут є сталі темпи росту – на рівні від 49% у 2023 до 74,5 % у 2024 році.
Сільське господарство є ключовою галуззю економіки громади. Оскільки, основним напрямком виробництва є рослинництво (92,5%), то галузь у великій мірі залежить від погодно-кліматичних умов, фінансових та інфляційних процесів, а упродовж останніх 3-х років і від воєнних дій. У зв’язку із цим у звітному періоді мали місце різні тенденції виробництва. Так, валове виробництво зернових склало: у 2022 році –119,6 тис. тонн, у 2023 році –164,9 тис. тонн, очікується у 2024 році – 116,6 тис. тонн (70,7% до 2023 року).
Роздрібний товарооборот у певній мірі характеризує рівень доходів та купівельної спроможності. У 2022 році він становив 38,5 млн грн, у 2023 році – 40,4 млн грн, очікувано у 2024 році – 43,8 млн грн. Тенденція зростання пов’язана з відомим внутрішніми і зовнішніми причинами. На сьогодні у роздрібній мережі громади працює 147 об’єктів і 1 ринок.
Сьогодні підприємницьку діяльність здійснює 176 юридичних осіб ( в т.ч. 88 ФГ) та 539 фізичних осіб-підприємців, упродовж 2022-2023 років ця кількість суттєво не змінилась, є певні коливання, однак вони незначні, у межах кількох одиниць.
Щодо показників рівня життя, то у звітному періоді вони поліпшилися, в основному за рахунок збільшення середньомісячної заробітної плати. Так, у 2022 році вона становила 10140 грн, у 2023 році – 10349 грн, а очікувано у 2024 році – 11975 грн. При цьому фонд оплати праці збільшився із 373,9 млн грн у 2021р. до 451,2 млн грн у 2024 році (120,6%). Середньооблікова чисельність працюючих коливалася від 3000 до 3140 осіб.
Щодо рівня зайнятості (безробіття), то у зв’язку зі змінами у чинному законодавстві він мав різку тенденцію до зменшення. Якщо до 2022 року на обліку у районному центрі зайнятості перебувало (тут ми говоримо про ринок праці), в середньому, 2000-2100 безробітних, то із 2022 року ця цифра зменшилась в 30 разів (близько 100 - 70 осіб). Тепер реальний ринок праці відстежити дуже проблематично.
У соціально-гуманітарній сфері здійснювались заходи, спрямовані на надання освітніх, медичних, соціальних, житлово-комунальних, адміністративних послуг, зміцнення матеріально-технічної бази, поліпшення інфраструктури комунальної сфери тощо.
Освіта. Упродовж звітного періоду в громаді здійснювались заходи щодо забезпечення освітнього процесу в закладах шкільної та дошкільної освіти, який здійснювався в умовах правового режиму воєнного стану. Освітні заклади були забезпечені необхідною кількістю генераторів, мотопомп на випадок припинення подачі електроенергії, проведені ремонти, облаштовані укриття на випадок повітряних тривог та забезпечено початок нового навчального року у очному режимі. У 2023-2024 навчальних роках реорганізовано Кожанську гімназію у філію Чагівського ліцею, реорганізовано Дібровинецький заклад освіти (2023), припинено шляхом ліквідації Зарудянську і Осичнянську гімназії (2024). На сьогодні у сфері освіти працює 8 ліцеїв, 7 гімназій, 1 початкова школа, навчається 1770 учнів. Фінансування освіти склало у: 2022 році – 116,8 млн; 2023 році – 119,8 млн; за 10 міс. 2024 року – 113,4 млн. грн.
Охорона здоров’я представлена двома комунальними некомерційними підприємствами: «Оратівська лікарня планового лікування», яка має у складі поліклінічне і приймальне відділення, стаціонар, розрахований на 65 ліжок, та «Оратівський центр первинної медико-санітарної допомоги», що має у складі 5 амбулаторій, 34 ФП. У медичній галузі громади працює 213 працівників.
Всього за 2022-2024 роки медичними закладами надано 480 тис. послуг (176,4 у 2022; 175,5 у 2023 та 128,1 тис. послуг за 10 міс. 2024). У загальній структурі послуг 70% належить ЛПЛ.
Фінансування медичних підприємств здійснювалось із двох джерел: НСЗУ, частка якого становить 80%, решта - кошти бюджету селищної територіальної громади, яка фінансує селищні програми у цій галузі, так у 2022 – 2024 роках обсяг фінансування медичної галузі становив 129,9 млн грн – кошти НСЗУ, 28,5 млн грн – кошти селищного бюджету.
За цей час лікувальні підприємства отримали 14,6 млн гуманітарної допомоги, в тому числі: 3,2 млн – 2022; 10,3 млн – 2023; 1,1 млн – 2024).
У галузі культури в громаді діють КЗ «Центр культури і дозвілля» із 36 структурних підрозділів, КЗ «Публічна бібліотека» з 25 сільськими підрозділами, Дитяча музична школа, Краєзнавчий музей. Всього залучено 118 працюючих. У 2022 році заклади культури були переведені на простій, на їх базі працювали гуманітарні центри, на базі музичної школи – селищний гуманітарний штаб. Працівники культури разом із освітянами, жителями сіл збирали гуманітарну допомогу, продукти харчування, одяг, засоби гігієни. Тільки упродовж 2022 року через ці центри та штаб зібрано, вироблено продуктів харчування, промислових товарів на близько 21 млн грн. Упродовж 2022-2024 років працівниками культури проведено майже 7 тисяч заходів. Взяли участь у 15 міжнародних, 12 всеукраїнських, 19 обласних конкурсах. Тільки у 2024 році на благодійних концертах зібрано 722,5 тис. грн, які передані на потреби ЗСУ. Фінансування закладів культури здійснювалось із бюджету селищної ТГ. Так, у 2022 році це складало 7,5 млн, у 2023 р. – 8,7 млн, за 10 міс. 2024 р – 7,7 млн грн.
Соціальний захист передбачає різного виду пільги, допомоги, які надаються населенню. Із бюджету селищної територіальної громади фінансувалися селищні програми, виділялась матеріальна допомога, здійснювалась підтримка ВПО, тощо. У с. Чернявка облаштовано місце тимчасового проживання ВПО, де перебуває від 16 до 20 осіб. Він був створений на початку воєнних дій у 2022 році і діє зараз. За сприяння жителів громади, місцевих фермерів, міжнародних та вітчизняних благодійних організацій у частині приміщення здійснений ремонт, кімнати обладнані першим необхідним. Загалом підтримка ВПО була в пріоритеті селищної ради із самого початку війни, коли в громаду прибуло 5400 осіб, їм надавалось житло, паливо, продукти харчування, одяг, побутова техніка тощо. Зараз у громаді залишилось 502 ВПО, в тому числі 163 дітей.
Тільки упродовж 2022-2024 років офіційно поставлено міжнародної гуманітарної допомоги на 3,7 млн гривень а якщо врахувати допомогу від вітчизняних благодійних організацій, то така допомога вимірюється сумою понад 10 млн. грн.
Фінансування програм соціального захисту здійснювалось із селищного бюджету: у 2022 році це становило 9,9 млн. грн, у 2023 році – 12,8 млн грн, за 10 міс. поточного року – 11,3 млн. грн.
Одним із індикаторів роботи органів місцевого самоврядування є надання адміністративних послуг. Через ЦНАП селищної ради упродовж 2022-2024 років надано 41,6 тисяч послуг, в тому числі: 13,1 тис послуг у 2022 р.; 13,8 тис послуг у 2023 р.; 14,8 тис послуг за 10 міс. 2024 року. 2024 року розпочато надання нової послуги із оформлення паспортів. За кошти селищного бюджету закуплено нове обладнання вартістю 700 тисяч гривень. На сьогодні у ЦНАП надається 190 послуг. Крім того, маємо мобільний кейс, який цього року отримали за результатами конкурсу від ПРООН.
Програма економічного і соціального розвитку Оратівської громади на 2025 рік складається із Вступу та 4 розділів:1)Оцінка соціально-економічного розвитку; 2) Цілі і пріоритети; 3) Ризики та перешкоди; 4) Фінансування програми. У розділі 2 визначено цілі і пріоритети, спрямовані на досягнення гармонійного та комплексного розвитку селищної територіальної громади. У програмі, на відміну від минулих програм, доданий пріоритетний розділ на 2025 рік – заходи оборони, безпеки та реабілітації.
У Програмі прогнозовані внутрішні і зовнішні чинники, що сприятимуть сталому соціально-економічному розвитку громади.
Основні показники відображають показники економічного і соціального розвитку громади за 2022, 2023, очікувані за 2024 роки та прогноз на 2025 рік. Зокрема, промисловий ріст закладений на рівні 105,6% до 2024 року, тобто виробництво зросте із 191,1 млн до 201,8 млн грн. У сільському господарстві є очікується зростання виробництва валової продукції 105,8% до 2024 року, виробництво зросте з 468,1 до 495,3 млн. грн. У загальній структурі валової продукції частка рослинництва становитиме 92,5% і зросте із 432,5 до 458,4 млн грн. 106%), а частка тваринництва становитиме 7,5% і зросте із 35,6 млн. грн до 36,9млн грн (103,7%).
Споживчий ринок матиме тенденції до зростання. Так, роздрібний товарообіг зросте із 43,8 млн грн у 2024 році до 46,2 млн грн у 2025 році (105,4%).
Підприємницьке середовище, як і в попередні роки збереже стабільність. Кількість суб’єктів малого і середнього бізнесу зросте із 718 до 729 одиниць (101,5%) (539 ФОП, 190 юридичних осіб).
Середньомісячна заробітна плата одного працюючого у 2025 році становитиме 12505 грн проти 11975 грн у 2024 році (ріст 104,4%).
Затверджена програма соціально-економічного розвитку на 2025 рік є збалансованою. Попередньо схвалена виконавчим комітетом селищної ради та погоджена постійною комісією селищної ради з питань фінансів, бюджету, планування соціально-економічного розвитку, інвестицій та міжнародного співробітництва.
Громада живе і працює в умовах воєнного стану. Однак, навіть у цих складних умовах забезпечується функціонування галузей освіти, охорони здоров’я, соціального забезпечення, культури тощо. Підтримується житлово-комунальне господарство. Надаються адміністративні, соціальні та інші послуги, яких потребують жителі громади. При цьому в умовах обмежених фінансових ресурсів із бюджету територіальної громади і в подальшому надаватиметься підтримка Збройним Силам України, допомага ветеранам війни, військовим та їх родинам.