Створюємо умови для надання якісних освітніх послуг у громаді
Нині в Україні триває процес системної трансформації освітньої сфери для забезпечення нової якості освіти на всіх рівнях. Навчання у повнокомплектному закладі освіти сприяє набуттю учнями навичок спілкування у колективі однолітків, формуванню лідерських якостей, дає можливість повноцінного розвитку здібностей та творчої майстерності. У конкурентному освітньому середовищі у здобувачів освіти є мотивація до досягнення кращих результатів у навчанні. Саме тому створення умов для надання якісних освітніх послуг, що відповідають вимогам Законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту» та Концепції реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа», через формування оптимальної спроможної освітньої мережі Оратівської селищної ради є вимогою часу і одним із пріоритетних завдань.
З метою вивчення стану справ і підготовки пропозицій щодо формування мережі закладів загальної середньої освіти Оратівської громади, що відповідає потребам населення у освітніх послугах із врахуванням соціальних, географічних та економічних умов, приведення її у відповідність до вимог законодавства про освіту, а також раціонального використання бюджетних коштів, передбачених на галузь освіти, відповідно до повноважень, визначених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо управління об’єктами комунальної власності, зокрема закладами освіти, рішенням селищної ради від 29 лютого 2024 року утворено робочу групу, до складу якої увійшли заступник селищного голови з питань діяльності виконавчих органів селищної ради, фахівці відділу освіти, молоді та спорту селищної ради і Оратівського центру професійного розвитку педагогічних працівників, директори ліцеїв, старости і депутати селищної ради.
Відділом освіти, молоді та спорту селищної ради проведено збір та аналіз даних про наявну шкільну мережу, демографічну ситуацію в громаді, прогнозовану наповнюваність класів, наявність повноцінної старшої школи, перспективну мережу закладів загальної середньої освіти, вартість утримання одного учня у розрізі витрат освітньої субвенції та місцевого бюджету.
Представляючи на засіданні робочої групи інформаційно-аналітичні матеріали, підготовлені відділом освіти, молоді та спорту селищної ради, Федір Барановський наголосив, що освітня реформа, яка змінює систему загальної середньої освіти, має сприяти підвищенню якості освіти та освітньої діяльності, і передусім вимагає приведення у відповідність до вимог законодавства мережі закладів освіти, що забезпечують здобуття профільної середньої освіти.
У Оратівській громаді здобуття повної середньої освіти забезпечують 8 ліцеїв. Але не всі вони спроможні забезпечити відповідність вимогам реформи старшої профільної школи щодо профілізації академічного чи виробничого напрямку та обов’язкової паралельності класів.
Також Федір Барановський звернув увагу на законодавчі зміни умов надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам. Зокрема, не фінансуватимуться з 2025 року школи з чисельністю менше 45 учнів, а з 2026 року – менше 60 учнів. Адже вартість утримання одного учня у закладах загальної середньої освіти із невеликою чисельністю учнів значно більша і на малокомплектні школи із державної субвенції витрачаються значні кошти. Тож виникає необхідність у реорганізації мережі закладів загальної середньої освіти Оратівської селищної територіальної громади. Оптимізація буде проводитися поступово протягом 2025-2027 років.
Після детального обговорення з урахуванням демографічної ситуації, стану соціально-економічного розвитку, освітніх ресурсів, географічного розташування освітніх закладів, логістики, контингенту шкіл, освітніх потреб населення членами робочої групи підтримано і пропонується на розгляд селищної ради проєкт плану формування мережі закладів освіти Оратівської селищної територіальної, що передбачає фукціонування станом на 1 вересня 2027 року Оратівського, Скоморошківського і Чагівського ліцеїв, які надаватимуть профільну середню освіту, і чотирьох гімназій.