Історія селища
ОРАТІВ - це сучасне селище, коріння якого веде в сиву давнину. Воно нагадує нам стародавню країну Оратанію, країну трударів-орачів, країну наших пращурів. У цих краях колись формувалася прадавня культура землеробства, яка стала одним з найвищих досягнень людської цивілізації. На території нинішнього Оратівського району жили нащадки білогрудівської культури, праслов’янські землеробські племена. Геродот згадував їх як скіфів-орачів. Це ще одна версія походження назви Оратів.
ОРАТІВ вперше згадується в матеріалах Віленського сейму 1448 року, коли король Казимир передав його у володіння Грицьку Ясмановичу. В 1545 році належав магнатам Оратовським і Кліщівським.
Розташований ОРАТІВ на берегах річки Живи, що створює каскад великих ставів-озер, ніби на півострові. Відомо, що вік селища налічує не тільки тих 560 років, про які йдеться в історичних документах. Коріння його, як і час заснування, ховається в сивій давнині. Свідчать про це археологічні знахідки, що належать до білогрудівської і трипільської культур, численні легенди і перекази про Оратів.
ОРАТІВ пишається своєю історією і має на це право. Він справді є одним із найстаріших подільських селищ, що лежить серед великих чорноземних степів Вінниччини, на тому кордоні, за яким пролягло колись Дике поле.
ОРАТІВ - це земля неповторних легенд і переказів, по якій проходили переможні полки війська Богдана Хмельницького. Відомо, що гетьман особисто перебував тут у 1649,1651 і 1653 роках. А неподалік Оратова, у Старому Животові, 1648 року було сформовано Животівський козацький полк.
По землі оратівській проходили гайдамацькі загони Максима Залізняка й Івана Гонти в часи Коліївщини, йдучи з Києва на Умань. До повстанських гайдамацьких загонів приєднувалися наші предки. В нашому краї і досі б’ють цілющі джерела, вибиті копитами Гонтиного коня.
Героїчною сторінкою увійшов Оратів в історію Великої Вітчизняної війни. Тут проходили запеклі бої в липні 1941 року. В першому бою за Оратів було захоплено 500 чоловік полонених фашистів, 200 автомобілів і 170 мотоциклів. На території району в часи окупації діяли партизанські групи і загони. Серед них - партизани легендарного Івана Калашника.
Гордістю і славою землі оратівської стали Герої Радянського Союзу Микита Антонець, Микола Брацюк, Іван Бурлака, Володимир Гайдуков, Юрій Глібко, Григорій Заїка, Олександр Фурман, повні кавалери ордена Слави Лука Лелека і Андрій Мороз.
Славний наш край оспіваний у творах письменників і поетів, які народилися на цій землі. Нинішня Оратівщина - батьківщина письменників Олександра Грози і Аполло Коженьовського, Євгена Гуцала і Петра Інгульського, Андрія Любченка, художника Казімєжа Дуніна-Маркевича.
Цей край - батьківщина відомих українських вчених: докторів наук І. С. Ступницького, В. М. Бублика, М. М. Викова, О. І. Гнатюка, В. С. Вознюка, В. О. Домарецького та інших. Добрий слід на землі залишили Герої Соціалістичної Праці М. К. Снідевич та І. Д. Паламарчук.
Яскраві, хвилюючі сторінки історії району, його минуле і сьогодення привертають увагу сучасників.
Оратів, як і все Поділля, - район складної і великої історії.
З ГЛИБИН СИВОЇ ДАВНИНИ
Перші поселення з’явилися тут ще за часів кам’яного віку, коли людина навчилася виготовляти й застосовувати знаряддя праці, мислити, спілкуватися за допомогою мови. Праця стала головною умовою формування людини.
На території Оратівського району виявлено сліди племен трипільської культури.
Головним заняттям наших пращурів протягом тривалого часу залишалося землеробство і скотарство. Для орного землеробства використовувались рала, в які впрягали биків, ручні кам’яні та рогові мотики. Сіяли ячмінь, пшеницю, просо, вирощували городні культури. Збирали урожай серпами, виготовленими з дерева або рогу, куди вкладали гострі леза з каменю. Перетирали (мололи) зерно ручними тертками (жорнами).
Знаряддя праці, предмети побуту й прикраси наші предки виготовляли з каменю, кістки, глини, міді. Про їхній побут розповідають пам’ятки археології, до яких належать городища, кургани, залишки стародавніх поселень, укріплень, виробництв, каналів, шляхів, місць давніх захоронень, стародавні предмети.
На території району виявлено чимало слідів древніх поселень.
Проводячи розвідки і розкопки, археологи виявили сліди поселення білогрудівської культури пізнього бронзового віку (II—IX ст. до н. е.) біля села Чернявка. Характерною особливістю цієї культури є те, що люди того періоду поряд з бронзовими широко використовували кам’яні знаряддя праці (шліфовані сокири з отвором для держака, серпи з кремінними вкладишами), глиняний посуд, лощений з дрібно-зубчастим орнаментом.
Біля села Богданівка простежуються сліди стародавнього поселення, де було знайдено горщик зі скарбом - 770 римських монет ІІ-ІІІ ст. н. е. Саме цей скарб засвідчує, що тут жили люди на початку нової ери і мали зв’язок з іншими народами. Поблизу сучасного Мервина знайдено кам’яну бабу кочівників, а біля села Підвисоке розкопано курган епохи бронзи, де знаходились знаряддя праці, прикраси, виготовлені з бронзи. Це свідчить про поселення тут первісних людей.
Виявлені поселення являють собою складний архітектурний комплекс. Велику цінність мають знаряддя праці, предмети домашнього вжитку, посуд, крем’яні вироби. Вони свідчать про високу культуру людей, які тут жили. Розпис посуду відзначається витонченістю та динамічністю. Виготовлено посуд з високоякісної відмуленої глини, добре випалений. Орнамент нагадує рослинний і має вигляд листків, стилізованих пуп’янків.
Тогочасні жителі уже виготовляли з бронзи сокири, серпи, ножі, шила, кинджали, бойові сокири, наконечники списів, долота. Краєзнавцю І. Пилипчуку пощастило знайти одне таке долото-кельт, відлите колись у спеціальній формі. Воно мало свою особливість. Крім вушка, у верхній частині ще зроблено отвір для міцнішого кріплення до держака. Його використовували і для земляних робіт як копаницю.
У племен епохи бронзи була добре розвинута і будівельна справа. Свої житла вони споруджували у вигляді будинків з дерев’яними стінами і дахом, на кам’яних фундаментах. Тоді ж розвивалося прядіння і ткацтво.
У період феодальної роздробленості територія сучасної Вінниччини відійшла до Галицько- Волинського князівства.
Після загарбання Києва в 1240 році монголо-татарські завойовники захопили і землі Поділля. Незабаром війська Данила Галицького визволили цю територію. Проте 1259 року монголо-татари знову заволоділи Подільським краєм.
Понад сто років наші пращури терпіли гніт Золотої Орди. На загарбаній території завойовники встановили податкові округи, так звані тми. Вони об’єднувалися в єдиний улус, за яким закріпилася назва Поділля.
З цим періодом пов’язані численні народні перекази та легенди про Оратів та Оратівський край.
ОРАТІВ ДО ВИЗВОЛЬНОЇ ВІЙНИ 1648-1654 РОКІВ
Після спустошення монголо-татарами подільських земель знову розпочався складний і важкий процес відродження краю. Помітно зросла його заселеність. У XV-XVI ст. основна маса селян Поділля, як і України в цілому, належала до категорії державних селян і називалася данниками, кметями, тягловими. Селяни, які жили на території нинішнього Оратівського району, були приписані до Брацлавського замку.
Першу письмову згадку про Оратів знаходимо в матеріалах Віденського сейму 1448 року.
Отже в той час Оратів був значним населеним пунктом краю, який обкладався державними податками. Село тоді належало Грицьку Ясмановичу, а пізніше магнатам Оратовським і Кліщівським.
Посилюється процес закріпачення селян, чому сприяло поширення фільваркового господарства. Оратівські фільварки вже тоді давали сотні кіп (і копа - бо снопів) жита, вівса, ячменю, пшениці, проса, гороху. За свідченням джерел, селяни платили податок від 6 до 40 грошей з двору, данина сплачувалася медом, хутром.
Населенню тодішнього Поділля й Оратова доводилося відбивати грабіжницькі напади султанської Туреччини та кримських татар. Їхні набіги повторювалися майже щорічно. Найбільш спустошливими були напади 1562,1566,1568,1575,1589 років. Відмічено літописцями, що лише 1575 року на Поділлі, Волині і Галичині турки і татари захопили 150 тисяч коней, 500 тисяч голів великої рогатої худоби, 200 тисяч овець. Тоді ж вони взяли в полон 55340 чоловік.
Місцеві феодали і польська шляхта неспроможні були захистити землі Поділля. Населення рятувалося самотужки: будували дерев’яні та кам’яні фортеці, копали підземні ходи. В той час були споруджені фортеці в Оратові, Мервині, Старому Животові.
У боротьбі проти турків і татар відзначалися козаки і селяни-втікачі, які освоювали Поділля. Особливу мужність проявив Іван Підкова, який на Поділлі формував загони і боровся з султанською Туреччиною.
За селищем Оратів на найвищих місцях насипано високі могили-кургани. Дві з них знаходяться з лівого боку шляху в напрямку станції Оратів, а одна - з правого боку при в’їзді до села Лопатинка. Могили є також на найвищому місці по дорозі до Оратівського лісництва. З цих курганів видно найвищу могилу-курган, яка знаходиться поблизу Новоживотова. Вже з неї видно багато інших курганів, яких так багато залишилося в нашому краї з тих часів.
Існує версія, що ці кургани насипали як сторожові вежі. На них завжди вартувала сторожа. Там знаходилася бочка із смолою або пріла солома. На випадок появи в степу нападників вартовий запалював смолу чи солому, сповіщаючи таким чином населення про небезпеку. Можливо, що тут колись хоронили військових ватажків та прославлених героїв, у пам’ять про яких і насипали козаки подібні могили.
Після неодноразових ворожих нападів Оратів знову відроджувався з попелу, поповнювався людьми, зростав і розвивався.
Після підписання Люблінської унії 1569 року Оратівський край, як і всі землі Брацлавщини, увійшов до складу Речі Посполитої.
ОРАТІВ У РОКИ ВИЗВОЛЬНОЇ ВІЙНИ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ
Посилення соціального і національного гніту піднесло рішучість нашого народу до боротьби за своє визволення. Потрібен був ватажок, який зумів би очолити повстання, до якого був готовий народ. І такий лідер знайшовся.
«Бог послав українцям, як Мойсея, людину на ймення Богдан Хмельницький, і дав йому підставу й розум визволити від тяжкої кормиги лядської вільний малоросійський народ, і віднайти йому сподівану свободу», - написано у Літописі Самійла Величка.
Обраний гетьманом України Богдан Хмельницький звертається з універсалом до українського народу, в якому закликає до боротьби з польською шляхтою. Запорізьке військо під його командуванням складало лише організуюче ядро повстанської армії. А навколо нього гуртувалася маса селян і міщан України.
На Запоріжжя потяглися мешканці з Брацлавщини, Оратівщини. За свідченням сучасників, туди направлялося «все, що лиш живе».
Ціла низка документів свідчить, що Богдан Хмельницький неодноразово бував на землі Оратівській і безпосередньо в Оратові. Тут варто згадати історію створення Животівського козацького полку. Вже на початку визвольної війни за наказом Хмельницького в південному пристеповому регіоні оформилися полки реєстрового козацтва. Одними з перших у Київському і Брацлавському воєводствах були створені полки: Вінницький, Барський, Брацлавський, Могилівський, Кальницький, Животівський.
У книзі «Нариси історії Поділля» читаємо: «На середину травня 6 полків подільських козаків, селян і міщан під проводом Д. Нечая, І. Федоровича, І. Степка, І. Александренка і Якима (Якуша) ждали лише наказу Б. Хмельницького розпочати наступ на Меджибіж. При цьому відзначимо, що Д. Нечай командував брацлавським, І. Федорович - кальницьким, Степко - подніпрянським, І. Александренко - барським...». Виходить, що животівським полком командував тоді Яким (Якуш).
З історичних джерел відомо, що у червні 1649 року Б. Хмельницький вів свої війська через Старий Животів і Оратів, готуючись до облоги Збаража.
Бурхливими хвилями котилася по землі України визвольна війна. В ті роки були зруйновані Животівська і Оратівська фортеці.
В одному з документів є розповідь про те, що у березні 1651 року Хмельницький знову відвідав Животів і Оратів. Тут він завершував мобілізацію армії для нових походів. Можливо, що з того часу залишилася легенда про дуб Хмельницького, який зберігся поблизу села Фронтівка.
Третій документ свідчить, що гетьману України довелося втретє відвідати Животів і Оратів у кінці 1653 року, коли він вів свої війська з-під Шаргорода і Бару через Літин, Вінницю, Оратів, Животів у район Києва, де невдовзі відбулася Переяславська Рада.
Тривалий час Оратів знаходився на території, контрольованій козаками. Тут, у межах трьох воєводств - Брацлавського, Київського і Чернігівського сформувалася козацька державність. До реєстру війська Запорізького належало сорок тисяч чоловік. Було створено шістнадцять військово-територіальних полкових одиниць. Одним із таких центрів став Животів як полкове місто. До цієї територіальної одиниці належав і Оратів.
На той час Оратів був досить великим. Здалеку виднівся він своїми білими хатами з клунями і хлівами, високою церквою, пишними садами і кучерявими вербами. Оскільки українські села будувалися здебільшого поблизу річок, озер та інших водойм, Оратів розбудувався на берегах річки Живи. Характерною ознакою його вже тоді були великі стави. В розташуванні вулиць, майданів, осель не було якоїсь системи. Але все було підпорядковано найбільш раціональному здійсненню процесів життєдіяльності. А для цього була потрібна зручність розміщення будівель щодо оброблюваних земель, шляхів, водних ресурсів, рельєфу, грунтів, рослинності.
НАШ КРАЙ У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XVII СТОЛІТТЯ
Визвольна війна українського народу проти польської шляхти закінчилася. Проте боротьба проти соціального та національно-релігійного гніту тривала.
Уже в другій половині лютого 1654 року польський король Ян Казимир наказав коронному гетьману С. Потоцькому вирушити з військом на Україну. Героїчний опір чинили всі жителі Брацлавщини. За словами польського історика В. Коховського, який брав участь у цьому поході, «треба було весь край над Бугом приводити до послуху штурмами».
Укладений на початку 1667 року між Росією і Річчю Посполитою Андрусівський договір передбачав перехід під владу Польщі Правобережної України, за винятком Києва та його околиць.
Проте Польща настільки ослабла після війни, що не змогла встояти перед натиском Високої Порти і за Бучацьким миром 1672 року віддала під владу турків значну частину Подільського, Київського і Брацлавського воєводств.
Двадцять сім років (1672-1699) панувало на цих землях створене турками Сарматське князівство. Це з тих часів залишилися в нашому краї такі назви як Турецький міст, Турецький вал, Турецький брід, Турецький замок, Турський (Турецький) ліс. Трактат про вічний мир 1686 року повернув Польщі Правобережну Україну тільки формально. Розтерзаний війною Подільський край перетворився в пустку.
Оратів уже в котрий раз було розграбовано і спалено. Місцеві жителі втікали на Лівобережжя або в південні степи.
Щоб утримати селян, польські магнати, які поверталися до своїх колишніх володінь, давали їм окремі пільги, або «свободи». Вони на декілька років звільняли їх від повинностей, що дозволяло хоча б на деякий час відчути волю.
Тому кінець XVII початок XVIII ст. став для Оратова, як і всього Правобережжя, періодом піднесення землеробства, промислів, торгівлі, всієї економіки. До цього часу належить будівництво в Оратові і навколо нього водяних млинів, розвиток гончарних, бондарних, прядильних та інших промислів.
Зважаючи на велику працелюбність нашого селянства, яке мужньо винесло на своїх плечах найтяжчий тягар набігів кочівників, татарів, турків, а також безперервних воєн, воно зуміло не тільки зберегти свою етнічну цілісність, але й створити розвинуте, високопродуктивне сільськогосподарське виробництво. Польські магнати, з одного боку, даючи певні свободи, частково сприяли цьому, а з іншого - все більше і більше закабалювали край.
Є документи, які свідчать, що в кінці XVII ст. Оратовом володів Антоній Пулавський. Це був багатий магнат, який побудував в Оратові розкішний палац.
Після смерті Антонія Пулавського містечко Оратів внаслідок різних конкурсів, судових рішень, роздільних актів належало таким володарям (за книгою Л. Похилевича, подається прізвище володаря і кількість належної йому землі в десятинах): Івану Шимановському (купив у Боб- ровського) - 18о; Антону Стемпковському - 348; Францу Пухальському - 211; Фомі Яницькому - 301; спадкоємцям ксьондза Мартина Малиновського - 230; Петру Івашкевичу - 170; Феодосію Славинському - 129; Миколі Тернівському - 133; Зузанні Славинській - 130; Леонтію Ло- зинському - 46; спадкоємцям Франца Павловича - 36; частина казенна (державна), конфіскована 1833 року після поразки польського повстання - юо; приходській церкві православній - 68; Латинському костьолу - 40.
У XVII-XVIII ст. в Оратові активно відбувався процес зростання великого феодального землеволодіння. Польські магнати і шляхтичі поновлювали свої права на втрачені під час визвольної війни 1648-1654 рр. землі, послідовно створюючи в Оратові і навколишніх селах фільварки, вводили й збільшували панщину. В середині XVII ст. панщина досягала 4-5 днів на тиждень. Крім феодального, посилювався національно-релігійний гніт. |